Natural Running FAQ

Natural Running FAQ

In deze eerste blogpost beantwoorden we de vraag die natuurlijk op je lippen brand. Hier volgen de meest gestelde vragen omtrent Natural Running en het merk Inov-8!





Wat is Natural Running?

Natural Running gaat uit van kracht, souplesse en balans in de hardloper zelf, in plaats van de demping en steun van een schoen. Kenmerkend voor deze loopstijl is een landing op de middenvoet en een licht voorwaarts leunende houding.

Wat is het voordeel van Natural Running?

Het doel van Natural Running is om efficiënter en met minder impact te lopen. Door een goede techniek loop je sneller met minder moeite en worden spieren, pezen en gewrichten op een natuurlijke manier belast.

Hoe leer ik mezelf een goede looptechniek?

Er zijn verschillende leerprogramma's die in grote lijnen op hetzelfde neerkomen. Chi-running en POSE-running zijn de bekendste. Kijk ook regelmatig op ons weblog voor leuke artikelen en tips.

Hoe lang duurt het om een Natural Runner te worden?

Gemiddeld kost het hardlopers 3-6 maanden om volledig aan deze vorm van hardlopen te wennen.




Waarom heb ik speciale schoenen nodig voor Natural Running?

Geschikte hardloopschoenen hebben een relatief dunne zool en lage hielhoogte. Dit helpt de loper een goede techniek te ontwikkelen, vergelijkbaar met het lopen op blote voeten.

Ik krijg last van mijn kuiten en/of voeten na het lopen.
Wat doe ik verkeerd?

Deze vorm van hardlopen vraagt meer van je pezen en spieren, geef je lichaam de tijd voor deze aanpassingen. Varieer tussen verschillende schoenen en bouw je kilometers op minimalistische schoenen geleidelijk op.

Wat kan ik doen om spierpijn in mijn kuiten te verminderen?

Zoals bij iedere training is enige vorm van spierpijn normaal. Geef jezelf voldoende hersteltijd tussen trainingen. Een programma van stretching, kracht- en stabiliteitsoefeningen is aan te raden.




Ik ben tevreden met mij loopstijl en prestaties, waarom zou ik iets veranderen?

Laat een expert naar je looptechniek kijken. Een slechte looptechniek belast knieën en heupen overmatig. Dit kan op lange termijn problemen opleveren, ook als er nu geen klachten of pijnverschijnselen zijn.

Wanneer kan ik op de dunste, Zero drop schoenen lopen?

Er zijn maar weinig lopers die uiteindelijk hun volledige trainingsprogramma op de Zero drop schoenen kunnen lopen. Maak de transitie naar een lagere drop geleidelijk. Spierpijn in de kuiten is een goede indicator, luister hier naar.

In de hardloopwinkel werden mij corrigerende schoenen aangeraden, hebben jullie ook schoenen die ondersteuning bieden?

Nee, al onze schoenen schoenen zijn neutraal. Een Natural Runner controleert de schoen in plaats van andersom. Wij geloven dat de meerderheid van lopers een geleidelijke transitie kan maken naar een minimalistische schoen door het verbeteren van techniek en sterker maken van de onderbenen. Raadpleeg bij twijfel altijd een specialist.

Ik gebruik op dit moment steunzooltjes in mijn schoenen, kan ik deze blijven gebruiken?

Ja, dat is mogelijk. Slechts een minderheid van hardlopers heeft een dusdanig grote afwijking dat ze voor altijd afhankelijk zullen zijn van steunzooltjes. In veel gevallen kan het versterken van de voet en verbeteren van balans uitkomst bieden.  Vraag om advies bij een specialist.




Waarom staat mijn vraag hier niet tussen?

Staat je vraag hier niet tussen, laat het ons weten door hieronder te reageren of neem contact met ons op!

 

Reacties

  1. Richard Richard

    Ik loop al twee jaar op de Saucony Omni (antipronatie) met een offset van 8mm. Het meer op de voor/middenvoet landen heeft mijn scheenbeen blessures en ongemakken helemaal doen verdwijnen. Ook heb ik een paar Saucony Mirage maar daar krijg ik tintelende tenen in. Kan dit te maken hebben met de dunne zool en 4mm offset?
    Komen dit soort klachten vaker voor bij het lopen op minimalistische schoenen?

  2. Tjalle den Ouden Tjalle den Ouden

    Hi Manon,

    Bedankt voor je reactie. De eerst volgende post gaat precies over dit onderwerp. Tip: <a href="/service/mailinglijst/">Schrijf je in op de nieuwsbrief</a>!

    Groet,
    Tjalle
    Natural Born Runners

  3. Manon Manon

    Leuk en verhelderend! Ik ben zelf een fanatiek renster, maar land niet op mijn voorvoet. Ik zou wel de transitie willen natural running maken, maar weet niet goed hoe ik dit het beste aan kan pakken. Hebben jullie misschien tips?

    Alvast bedankt!

Laat een reactie achter
* Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Deze gegevens hebben we minimaal nodig
Om je winkelervaring zo prettig mogelijk te maken gebruiken wij cookies. Ga je hiermee akkoord? Ja Nee Meer over cookies »