5 tips om kniepijn tijdens hardlopen te voorkomen

5 tips om kniepijn tijdens hardlopen te voorkomen

Kniepijn is een van de meest voorkomende klachten onder hardlopers. Vaak wordt de oplossing gezocht in schoenen met nóg meer demping, maar wat doe je als ook de laatste Gel Hyper 2000 Motion Control met Dynamic Cushioning technologie jou niet lijkt te helpen?







1. Verhoog je pasritme

Veel hardlopers lopen met een te laag pasritme. Hoe lager je pasritme is, hoe groter de piekbelasting tijdens een landing, met alle gevolgen van dien. Het ideale pasritme voor een hardloper ligt tussen de 170 en 190 stappen per minuut. Schaf een metronoom aan of download er een voor je telefoon. Je ritme verhogen helpt niet alleen kniepijn voorkomen, je gaat er ook efficiënter en veerkrachtiger door lopen!



2. Land onder je zwaartepunt

Ren blootvoets een stukje met grote passen en land op je hielen. Je zal merken dat dit niet bepaald prettig aanvoelt. Je lichaam is niet ontworpen om op deze manier te bewegen. Zie de weg als een massa energie die op je af komt, die wil je niet proberen af te remmen door je hiel uit te steken! Land in plaats daarvan onder je zwaartepunt, het gevolg zal zijn dat je meer op je gehele voet gaat landen. Zeker met het juiste schoeisel, zie punt 4.



 

3. Hou je knie gebogen

Je been is een fantastische schokbreker. Door met een gebogen knie te landen benut je deze eigenschappen optimaal. Veel lopers strekken hun been uit vlak voor de landig. Dit zorgt ervoor dat de schokbelasting tijdens de landing rechtsreeks naar je knie en heupgewricht wordt doorgegeven.



 

4. Hardloopschoenen

Een geschikte hardloopschoen laat je voet op een natuurlijke manier functioneren en mag de hardlooptechniek niet negatief beïnvloeden. De grote hak die onder veel hardloopschoenen zit, zorgt er voor dat de voet vervroegd de grond raakt...
Kies voor een lichtgewicht schoen met een lage drop en een soepele zool. De schoenen van Topo Athletic, Inov-8 en Altra voldoen allemaal aan deze criteria. 



 

5. Loop onverhard

Naast natuurlijke demping bieden onverharde paden nog meer voordelen.
Lees hier ons artikel 4 Voordelen van onverhard hardlopen

Reacties

  1. darwin darwin

    Bijzonder verhaal maar als zeer ervaren hardloper, goed voor zo een 1000km per jaar vind het fijn dat jullie mij in ere laten :-)
    Maar de korte pas wordt zeker gewaardeerd op horger niveau en is zeker onmisbaar op de lange afstanden.

  2. Natural Born Runners - Joris Natural Born Runners - Joris

    Dennis, dat is moeilijk te zeggen vanachter een beeldscherm :-)

    Het eenvoudige antwoord is dat 3 x 5 km 15 per week is en 1 x 7km minder dan de helft daarvan. Dus je zou kunnen gaan opbouwen vanuit die 7km per week.
    Bijvoorbeeld
    Week 1: 2 x 3 km
    Week 2: 2 x 3,5km
    Week 3: 1 x 3km + 1 x 5km
    Week 4: 2 x 3 km
    Week 5: 2 x 4km
    Etc.

    Daarnaast zou ik de hardlooptraining aanvullen met krachttraining gericht op hardlopen. En ik zou een hardlooptrainer/hardloopgroep zoeken in je omgeving die kan kijken naar je techniek.

    Veel succes!

  3. Dennis Dennis

    waarom heb ik last van de buitenkant van mijn knieen als ik 2 a 3 keer per week terwijl ik maar 5 kilometer loop, echter als ik een keer peer week 7 kilometer loop ik geen last heb.

  4. Kloekie Korenwolf Kloekie Korenwolf

    "Een geschikte hardloopschoen laat Darwin in zijn waarde..." (onder punt vier): dat vraagt om een kleine toelichting.

Laat een reactie achter
* Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Deze gegevens hebben we minimaal nodig
Om je winkelervaring zo prettig mogelijk te maken gebruiken wij cookies. Ga je hiermee akkoord? Ja Nee Meer over cookies »