5 Aandachtspunten voor een goede hardlooptechniek

5 Aandachtspunten voor een goede hardlooptechniek

Een goede looptechniek helpt niet alleen blessures voorkomen, het zorgt er ook voor dat je efficiënter loopt en daardoor beter kunt presteren. Zet een stap in de goede richting door op de volgende 5 punten te letten tijdens je volgende loop.


1. Houding


De basis van een goede looptechniek begint bij je houding. In een goede houding zijn het de kleine spieren rond je "core" (rug, heupen) die je rechtop houden. De grote spieren zijn namelijk bedoeld om te bewegen.
Oefening: Maak jezelf lang, alsof er een denkbeeldig lijntje je vanaf je kruin op je hoofd naar boven trekt.  Je zou een lijn moeten kunnen trekken langs je schouders, heupen en enkels. Pas op dat je onderrug niet te hol is! Probeer je schouders niet naar achteren te forceren, maar houd ze lekker ontspannen.
 

2. Leunen


Laat de zwaartekracht je een handje helpen en leun licht voorover.  De meest gemaakte fout door hardlopers is leunen vanuit de heupen. Dit belast de bovenbeenspieren en onderrug onnodig  en is daarmee een echte energie verslinder. Probeer de enkels als een scharnier te zien en leun vanuit dit punt. Probeer het maar eens vanuit stilstand, merk hoe je als vanzelf wegloopt... leun een beetje meer en merk hoe je als vanzelf sneller gaat!
 

3. Optillen


Focus je op het optillen van je enkels in plaats van bewust af te zetten. Dit klinkt wellicht vreemd, maar op het moment dat je de zwaartekracht gebruikt om je vooruit te trekken is het enige wat je zelf nog hoeft te doen het optillen van je voet en het zo dicht mogelijk onder je zwaartepunt weer neer te zetten. Dat laatste gebeurt als het goed is zonder er over na te hoeven denken. Til je voet op en ontspan je been daarna direct, je zult zien dat je voet als vanzelf weer op de grond komt.
 

4. Ritme


Bij een goede looptechniek gebruik je de veerkracht van je spieren en pezen om  soepel en lichtvoetig te lopen. Bij een te langzame en dus lange pas belast je je knieën en heupen overmatig . De ideale frequentie ligt tussen de 170 en 190 passen per minuut, afhankelijk van je lichaamslengte en loopsnelheid. Dit is vaak wat sneller dan dat je gewend bent. Gebruik een metronoom of zoek muziek tussen de 85 en 95 BPM om in dit tempo te lopen. Kijk eens op www.jog.fm voor inspiratie!

 

5. Ontspannen



De kunst is om ondanks al deze aandachtspunten ontspannen te blijven lopen. Probeer je daarom steeds op één van de aandachtspunten te concentreren. Bewegingen worden uiteindelijk een tweede natuur door ze veel te herhalen, dus geef niet te snel op!

Volg een cursus

De beste manier om je hardlooptechniek te verbeteren is het volgen van een hardloopcursus.

Wij adviseren de hardloopcursussen van Running Holland en van ChiRunning NL.

 

Reacties

Reageer als eerste...

Laat een reactie achter
* Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Deze gegevens hebben we minimaal nodig
Om je winkelervaring zo prettig mogelijk te maken gebruiken wij cookies. Ga je hiermee akkoord? Ja Nee Meer over cookies »