4 voordelen van onverhard hardlopen

4 voordelen van onverhard hardlopen

De angst voor enkelblessures weerhoudt veel hardlopers ervan om onverhard te lopen. Deze angst is echter niet geheel terecht. Zo bieden bospaden juist de perfecte ondergrond om te herstellen van blessures. Hier volgen nog 4 voordelen.

 

Natuurlijke demping

Onverharde paden bieden natuurlijke demping en variatie.

In 1870 ontwikkelde de Belgische chemicus Edmund J. Desmedt het moderne asfaltbeton. Het bleek een prima goedje om met je paard en wagen of auto over heen te rijden. Voor ons hardlopers kleven er echter wat nadelen aan. Asfalt is ten eerste keihard en ten tweede zo plat als een dubbeltje. Dit soort terrein komt in de natuur niet of nauwelijks voor, hierdoor zijn we er evolutionair niet op aangepast. Het is dan ook niet zo vreemd dat wij mensen vaak blessure verschijnselen krijgen als we te veel op dit soort terrein hardlopen. Op asfalt lopen zorgt voor een eenzijdige belasting van pezen, spieren en gewrichten.



Sterke Enkels

Op de weg hoeven je enkels relatief weinig te doen om je voet stabiel te houden. Dit kan ervoor zorgen dat ze in verhouding tot de rest van lichaam onderontwikkeld raken in kracht en stabiliteit. Bos en wandelpaden bieden een perfecte ondergrond om je enkels op een natuurlijke manier te trainen, zeker op een wat meer minimalistische schoen. Bijvoorbeeld die van Inov-8. Kijk hier voor ons aanbod trailrunschoenen.



Avontuurlijk

Wat is er leuker dan hardlopend een nieuwe omgeving te ontdekken. Hardlopend over wandelpaden kom je vaak op plekken waar je zelfs als wandelaar niet zo snel zou belanden, omdat het bijvoorbeeld te ver is. Breng het spel element terug in je runs. Onverharde ondergrond vraagt meer van je concentratie. Doordat boomwortels en kuiltjes op de loer liggen zul je continu op moeten letten. Daarnaast liggen onverharde paden vaak in prachtige, rustige omgeving en zul je weinig last hebben van verkeer.



Conditie & Techniek

Door variatie in terrein en ondergrond wordt er vaak net iets meer van je conditie gevraagd. Daarnaast zul je vaak je paslengte moeten variëren om soepel door het terrein heen te komen. Dit zorgt voor een verbeterde coördinatie en efficiëntere loopbeweging. Alberto Salazar, de coach van het Nike Oregon Project, laat zijn atleten voor 90% op onverharde paden trainen. Zijn atleet Moh Farah werd op de Olympisch spelen van London kampioen op de 5 en 10km. Zijn teamgenoot Galen Rupp werd 2e op de 10km...



Tips voor beginners:

  • Rustig aan beginnen, geef je lichaam de tijd te wennen aan deze nieuwe vorm van belasting.
  • Loop een gemarkeerde wandelroute, dan weet je waar je aan toe bent en zul je niet zo snel verdwalen.
  • Versterk je enkel. Zet deze app op je telefoon en maak je enkels oersterk in 8 weken tijd. Een aanrader voor iedere sporter.
  • Schrijf je in voor een trailrun. Dit zijn vaak superleuke kleinschalige evenementen. Grotendeels onverharde hardlooproutes door de mooiste plekjes van Nederland.
  • Geniet!



 

Reacties

Reageer als eerste...

Laat een reactie achter
* Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Deze gegevens hebben we minimaal nodig
Om je winkelervaring zo prettig mogelijk te maken gebruiken wij cookies. Ga je hiermee akkoord? Ja Nee Meer over cookies »